Klimatförändringar som påverkar både lavar och fåglar

Idag ordnade SACT (gruppen för vetenskapliga aktiviteter) ett Tandem Talk med Ulf Arup och Åke Lindström. Först ut att prata var Ulf, vars grundskolelärare tidigt fick in honom på lavspåret.

Titeln på Ulfs föredrag var ”Red-listed lichens in Skåne – do we need to worry?”. Det korta svaret på den frågan var JA. Ulf har undersökt Skånes lavar under en längre period och berättade att sedan 1990 har 57 nya lavarter blivit rödlistade.

Förutom försurning av trädstammar, förlust eller förändring av habitat så påverkar även klimatförändringen lavar. Ett varmare klimat innebär fler stormar och extrema vädersituationer. Värmen ger också fler trädsjukdomar.

Men på lavfronten är inte allt dystert. Vissa arter som var rödlistade förr har blivit vanligare och är inte längre rödlistade.

Efter Ulf var det Åkes tur att berätta om ”What 4 000 km of yearly bird censuses tell us about how land-use and climate change affects Swedish birds”. Åke har varit intresserad av fåglar sedan han var liten och var bättre än sin bror på att lära sig fåglarna utantill. Nu forskar han på fågelmigration och har hand om Svensk fågeltaxering som har övervakat fåglarna i Sverige sedan 60-talet.

Att räkna och övervaka fåglar gör Åke och hans kollegor på många olika sätt. Idag berättade han om hur allmänheten hjälper till genom att gå runt i en 2×2 km stor kvadrat. När de går runt antecknar de alla fåglar de ser och hör.

218 deltog 235 personer som tillsammans gick runt 4 000 km. De räknade 137 000 fåglar fördelade på 221 arter. En jämförelse mellan data från fågelräkningen och klimatdata visar tydligt hur ett varmare klimat påverkar fåglarna. Fåglar som lever där det är varmare har till exempel brett ut sig längre norrut.

Förr var sådan här övervakning av arter inte något som intresserade forskarvärlden, men den inställningen har förändrats och övervakning har blivit mer populär. Med hjälp av långa tidsserier kan vi lära oss mycket om vad som händer och även försöka förutsäga vad som kommer att ske i framtiden.

Tack Ulf, Åke och SACT för ett intressant Tandem Talk!