Komplext så det förslår –arter som inte är arter och bin som hittar hem

En person singlar slant.
Martin Skerlep ser till att allt går rätt till.

På dagens Tandem Tandem talk var det Mikael Hedrén och Stanley Heinze som var talarna. Mikael vann den sedvanliga (?) slantsinglingen och fick således börja att berätta om sin forskning, efter en introduktion av Stanley.

Mikaels föreläsning hette ”Taxonomic implications of biosystematic data” och handlade om hur han tittar på huruvida olika växter är en egen art, en underart, en varietet eller en hybrid.

Först gick Mikael igenom tre olika typer av artbegrepp – det biologiska, det fylogenetiska och det taxonomiska. Vad som är en art kan bero på vilket artbegrepp en använder. Det är en komplex fråga.

– Jag gillar komplex, konstaterade Mikael.

En annan som också gillar komplex är Stanley. Här är det dock helt andra komplex det gäller, nämligen centralkomplexet i insektshjärnan. Stanley talade om sin forskning under titeln ”How to know where to go – Neural control of insect navigation”.

För att ta reda på hur bin kan hitta dit de ska, har Stanley tittat på vilka neuron som är aktiva när de orienterar sig. Stanley färgar sedan in neuronen och kan med hjälp av konfokalmikroskopi få en 3D-bild av hur det ser ut i hjärnan.

De neuron som är inblandade i navigeringen och hastighetsdetektion existerar i centralkomplexet, ett ställe i hjärnan som finns hos alla insekter oavsett hur primitiva eller avancerade de är.

Med de här 200 neuronerna i en hjärna som inte är större än ett riskorn, kan bin både avgöra hur de ska hitta hem och hur fort de flyger. Stanleys bin gör det här dessutom i en skog på natten.

Snacka om komplext!

Tack för ett intressant Tandem Talk!
Skrivet och fotat av Inger Ekström