Lockande Luciakonstutställning i år igen

Ett flertal personer står och tittar på tavlor uppsatta på posterskärmar.
På sina ställen blev det trångt när många ville titta på samma konstverk.

Institutionens konstutställning den 14 december lockade många, både besökare och utställare. Det var trångt och gemytligt i Panoramabaren i Biologihuset.

Carin Jarl-Sunesson gjorde sitt första framträdande som institutionens nya prefekt.

För femte året i rad ordnade SACT en konstutställning med konstnärer verksamma inom institutionen. Det är fascinerande så många duktiga och kreativa medarbetare det finns här.

Två personer står och samtalar.
Konstverken inbjöd till många intressanta diskussioner.

På utställningen fanns allt från små, små, små lerfigurer som en fick titta på genom ett förstoringsglas till tröjor, foton och målningar.

Under en posterskärm står en bildskärm. En person står och pekar på skärmen.
Konst på bildskärmar var en nyhet på 2018 års utställning.
Allan Rasmusson förklarar sitt interaktiva konstverk.
Det färdiga konstverket.

För första gången det fanns det både digital konst och ett interaktivt konstverk där besökarna fick sätta nålar vid sina modelldjur.

En hand rullar på tryckfärg på en glasskiva.
Det gällde att vara lätt på handen så att inte allt blev svart.
Honor Prentice och Anna Persson förklarar hur monoprinting går till.

Besökarna kunde även delta i en workshop i monoprinting som Honor Prentice och Anna Persson höll i. Det var många som ville prova på att göra sina egna konstverk.

Jep Agrell njöt av konsten.

Luciakonstutställningen är verkligen en av årets höjdpunkter och en trevlig träffpunkt för människor från institutionens alla delar och hus.

Tack SACT och organisatörerna för ännu en suverän utställning!

Fotat och skrivet av Inger Ekström