Med en ål på näsan eller från aktivist till entreprenör

Människor som står och pratar. Foto.

Igår var det stor avtackning av Christer Löfstedt som går i pension. I alla fall på Lunds universitet. Men knappast där heller, då han kommer fortsätta som emeritus. I Kina däremot fortsätter Christer sin forskarbana och väntar med pensionen.

Porträtt av Olle Anderbrant. Foto.
Olle Anderbrant var moderator och inledde med att berätta om sina 52 år tillsammans med Christer.

Det var många som ville tacka av Christer. Flera har känt honom sedan 70-talet, medan andra är lite nyare bekantskaper.

Porträtt av Göran Bengtsson. Foto.
Göran Bengtsson berättade om Christer Löfstedts tid som fältbiolog och aktivist.

Vi fick veta att på 70-talet när Christer var med i Fältbiologerna var han även aktivist. Bland annat skickade han 160 000 ölburkar till Naturvårdsverket och andra myndigheter. Och mer om hans resa från ung fältbiolog till professor emeritus.

Porträtt av Christer Löfstedt. Foto.
Christer lyssnade ordentligt på alla tal.
Porträtt av Bill Hansson. Foto.
En av Christers doktorander, Bill S. Hansson, kommer fortfarande ihåg hur Christer ringde och väckte honom på morgonen.
Porträtt av Per Lundberg. Foto.
Med ett citat från Lewis Carrolls dikt You Are Old, Father William, drog Per Lundberg slutsatsen att även Christer kan balansera en ål på näsan.
Porträtt av Jessica Abbott. Foto.
Nuvarande prefekt, Jessica Abbott, tackade och överlämnade en present från institutionen.
Porträtt av Carin Jarl-Sunesson. Foto.
Christers biträdande prefekt och sedemera efterträdare Carin Jarl-Sunesson berättade om deras gemensamma arbete på institutionen när Christer blev avtackad som prefekt. Den här gången visade Carin vilka andra storheter som var födda samma år som Christer och åren däromkring.
Porträtt av Eric Warrant. Foto.
Eric Warrant tackade Christer för allt stöd han fått genom åren.
Porträtt av Dan Nilsson. Foto.
Dan Nilsson överlämnade en present och tackade för en lång tid som kollegor.
En man håller i en golfboll. Foto.
När Anders Södergren gick i pension fick han en hel mängd golfbollar av Christer. En finns kvar och den fick Christer tillbaka.

Efter tal och presentutdelning fortsatte firandet med mingel och snittar.

Fat med snittar. Foto.

Tack till alla som ordnade en trevlig avtackning!

Text och foto: Inger Ekström

april 10, 2024

Händelser Pensioneringar

En kommentar

1. Christer Löfstedt

Stort tack för alla uppskattande ord, underhållande presentationer och mycket generösa gåvor!

Allt bidrog till min fortsatta kluvenhet i samband med pensioneringen:
    – Visst är det skönt att dra ner lite på tempot och att slippa befatta sig med en del av universitetets och forskarlivets avigsidor men vill man skiljas från alla trevliga kollegor, spännande forskning och undervisningsutmaningar?

Men tiden har sin gång och efter att ”solidariskt” verkat som anställd på Lunds universitet i 45 år är det inte helt fel att vidga vyerna och gå vidare. Jag hoppas dock att som emeritus se er då och då och forskningsanslagen räcker i några år till så viss verksamhet hoppas jag kunna fortsätta vid institutionen i ännu några år!

Kommentarsfältet är stängt.