Öppet hus bland sladdar och loggrar

Idag var det öppet hus på elektroniklabbet på fjärde våningen i Ekologihuset. Johan Bäckman, Arne Andersson och Siri Persson Schmiterlöw visade upp verksamheten.

Många var intresserade av hur de små, små kretskorten kan mäta både acceleration och ljus. Johan förklarade de själva ritar själva kretskortet för att få precis rätt funktion. Sedan skickar de iväg ritningen för tillverkning.

Siri visade hur hon limmar fast det lilla batteriet på kretskortet. Kretskort och ljusantenn måste väga så lite som möjligt för att inte störa fåglarna.

Det är inte bara fåglar som bär loggrar. Även fladdermöss och gäddor har fått små ryggsäckar som loggar hur de rör sig och var de befinner sig.

Kretskorten sänder inte ut någonting utan forskaren måste fånga fågeln med ryggsäcken igen för att kunna få ut data. De flesta loggrar försvinner och hittas aldrig igen. Men de som återfinns kan ge mycket information.

Forskarna kan få reda på hur högt fågeln flyger, vart den flyger och om den flyger i ett sträck.

– En fågel har suttit still på en soptipp i Afrika hela vintern, berättade Johan.

Arne visade en svängande spegel som de byggt åt Marie Dacke. Den rörlig spegeln ska förvirra dygnbaggar så att de inte ska kunna lita på att solen står still.

Är du nyfiken om elektroniklabbet kan hjälpa dig i din forskning? Passa på att gå på de nya elektronikdrop-inen på onsdagar och diskutera med Johan och Arne.

Tack för titten och kaffet!

mars 20, 2019

Forskning Händelser Infrastruktur