På besök bland pressade växter, mossor och lavar

En byggnad  i både sol och skugga med glaspartier där delar av byggnaden speglar sig. Framför byggnaden står en staty i form av någon slags totempåle bestående av böcker.

Idag anordnade SACT ett besök på Botaniska museet nere på Gastelyckan. Torbjörn Tyler var vår guide för dagen. Han började med att förse oss med lite fakta om museet. Visste du till exempel att på museet finns det 2 miljon kärlväxter, 170 000 lavar, 102 000 alger, 150 000 mossor, 63 000 svampar och 10 000 frön! Allt samlat på cirka 15 km hyllor. Dessutom har de 25 000 typer, det vill säga de exemplar som är typiska för arten och används för att beskriva den.

Tvärtemot vad man tror så kommer det mesta materialet inte från forskningen utan är insamlat av privata samlare, amatörforskare eller regionala florainventeringar. Eller så byter de material med andra herbarier och museer. Det allra äldsta materialet i samlingarna är från 1500-talet, men största delen är från 1880–1940-talet.

Flera personer står och tittar runt en vagn med herbarieark. En person pekar på det översta arket.

Samlingarna används bland annat för att bevisa att en viss art har vuxit på ett visst ställe vid en viss tid. Det är viktigt vid naturvårdsprojekt och studier av klimatförändringar. Samlingarna kan också användas för att bevisa vilken art en historisk forskare egentligen använde sig av. Andra användningsområden är som bas för utseendemässiga beskrivningar, taxonomisk forskning och som referensmaterial (typer). Det innebär att materialet skickas fram och tillbaka över hela världen när någon behöver låna ett exemplar.

En växt i en pappask.

På Botaniska museet jobbar nio anställda (en anställd av Botaniska föreningen), tre praktikanter och fyra volontärer. Det innebär mycket jobb för alla inblandade att hålla samlingarna i ordning och se till att de inte förfars av tidens tand eller skadeinsekter, ta hand om de 10 000 nya växter de får varje år, sköta låneverksamheten, hjälpa forskare och undervisa. Dessutom har de hunnit med att flytta allt det här och få in det på plats. Imponerande!

Ett kollage av två foton. Ett på en gammal kamera och ett på ett papper där det står att kameran köptes in 1912.

Vi fick också en tur bland samlingarna. Då såg vi kuriosadelen med frösamlingen och Svante Murbecks gamla bälgkamera, Agardhs rödalgssamling och delar av både kärlväxtsamlingen, mossor och lavar.

En person står och pratar framför en vagn med herbarieark.

Tack Torbjörn för en intressant inblick i Botaniska museets verklighet.

3 comments

1. Per Lundberg

Bra initiativ!
    Jag hade gärna varit med om jag kunnat, museikramare som jag är.
    Museerna är biologins minne som ska vårdas ömt.

2. Bengt Nihlgård

Ja, det hade varit roligt att vara med, men man hinner inte allt som pensionär! ! Verkar vara väldigt fint därnere och Torbjörn tycks trivas bra! Jag får ta en titt vid annat tillfälle.

3. Honor Prentice

Jag var extremt imponerad av hur mycket Torbjörn och gänget har fixat under så kort tid … trots trilskande tekniska detaljer.
    Bengt och Per … välkomna till visningen av de entomologiska samlingarna. Nu på torsdag!