Per Brinck, ekologivisionär, har avlidit

Per Brinck har avlidit i en ålder av 94 år. Per var professor i zoologi vid Lunds universitet, under många år föreståndare för zooekologiska avdelningen, tongivande kraft i den svenska ekologins utveckling under flera decennier (Söderqvist 1986) och en drivkraft både bakom tillkomsten av en samlad Ekologiinstitution och Ekologihuset i Lund.

För dem som vill minnas Per – eller som inte kände Per men vill ta del av hans berättelse – finns det möjlighet att se en intervju med Per Brinck som spelades in 1998 inom ramen för det s k Dialog-projektet. Filmen är 40 minuter lång.

Två personer sitter vid ett bord och pratar.

Filmlänkarna på Lunds Universitetsmuseums webbsida fungerar dessvärre inte men filmen kan ses i Quicktime på podcast2.ced.lu.se/webcast/Dialogprojektet/

Christer Löfstedt

Referens
Söderqvist, T. 1986. The Ecologists. From Merry Naturalists to Saviours of the Nation. Almqvist & Wiksell, Stockholm.

oktober 10, 2013

Händelser

1. Lars Olof Björn

Eftersom jag aldrig studerat zoologi eller ekologi har jag aldrig upplevt Per Brinck som lärare, men jag förstår hans enorma betydelse för att etablera ekologin i Lund och göra lundainstitutionen till världsledande på området. Som ung professor på 1970-talet hade jag glädje och nytta av diskussioner med Per, som alltid uppträdde vänligt och sakligt. — Lars Olof Björn

2. Ingvar Wäreborn

Per Brinck var min lärare i Lund, och jag har all anledning till stor tacksamhet mot honom. 1968 avlade jag lic.-examen och 1982 doktorsexamen för Per. Förutom att han var en lysande analytisk diskussionspartner, när det gäller utvecklingen och presentationerna av min forskning, så tvingade han mig att skriva koncist, utan upprepningar och onödigheter och med ett elegant och klart ordval. Detta har jag haft glädje av hela livet, bl.a. då jag handlett mina studenters skriftliga arbeten i Linköping.

Kommentarsfältet är stängt.