Populär docentföreläsning om både liv och död

En person står och väntar på att få börja föreläsa.

Liv och död är inget enkelt ämne, men Caroline Isaksson förklarade lätt hur syre både är livsnödvändigt och dödligt under sin docentföreläsning ”The paradox of oxidative stress: The source for life and death”. I Blå hallen började Caroline från början för 3,5 miljarder år sedan med de första anaeroba organismerna och tog oss sedan vidare mot dagens syrehaltiga luft.

En person står och tittar ner.

Vi fick lära oss hur kroppsvikten påverkar ämnesomsättningen och syrekonsumtionen och om den farliga produktionen av ”Reactive Oxygen Species (ROS)” i mitokondrierna. Det är ROS som gör att vi åldras.

– Dela ett äpple och låt det ligga framme så ser du vad som händer när syret kommer till, berättade Caroline. Precis samma sak händer i vår kropp när den utsätts för syre. Det kan orsaka åldrande, celldöd, cardio-vaskulära sjukdomar och cancer.

En person står och föreläser.

Vad kan vi då göra för att motverka den här processen? Det enda som har visat sig fungera är ett lågt kaloriintag. Och måttlig motion. Så se till att fasta och motionera tre till fem gånger per vecka så lever du förhoppningsvis längre!

Tack Caroline för en mycket trevlig och givande föreläsning. Och grattis i förskott.

november 25, 2013

Föreläsning Forskning Händelser