Produktion av proteiner och sjukdomskostnader

Två personers står längst fram i en föreläsningssal och väntar på sin tur att tala.

Idag hade SACT ordnat Tandem Talk. Talarna var Dennis Hasselquist och Wolfgang Knecht. Nytt för dagen (?) var att ordningen på föreläsningarna blev avgjord med hjälp av en tärning i stället för slantsingling. Högst började. Det tog ett par omgångar innan Wolfgang till sist slog Dennis med en sexa.

En person står i en föreläsningssal.

Rubriken på Wolfgangs föredrag var ”Core technologies for life science: Lund University Protein Production Platform”. Det vill säga det vi vanligen kallar LP3 i Biologihus A. Wolfgang berättade om vad proteinproduktion och kristallisering är. LP3 är en fakultetsövergripande facilitet. Fakulteterna som ingår är LTH, Naturvetenskapliga och Medicinska fakulteten. ESS och Max lab är också samarbetspartners med LP3.

Är du nyfiken på LP3, tveka inte att fråga Wolfgang. Har du frågor om kristallisering är det nyanställda Maria Gourdon du ska vända dig till.

Efter vi fått höra Wolfgang berätta om LP3 var det Dennis Hasselquist tur att tala om ”On ’hidden’ costs of mild disease and immune responses”.

En person står och talar i en föreläsningssal.

Dennis har länge jobbat med fåglar och deras immunsystem. Framförallt är han intresserad av de dolda kostnader det innebär för fåglar att bli måttligt sjuka.

När Dennis tittade på om det innebar några nackdelar på kort sikt för fåglar att få malaria så hittade han och hans kollegor inga sådana kostnader. När de däremot tittade på om en malariainfektion påverkade fåglarna på lång sikt så fick de plötsligt helt andra resultat. Till exempel levde fåglarna med malaria ett år kortare än de fåglar som inte bar på malaria. Och de infekterade fåglarna fick också 50% färre flygfärdiga ungar under sin livstid.

En möjlig orsak till det här är längden på telomererna. Telomerer är det som sitter längst ut på kromosomerna och hindrar dem från att klibba ihop. Telomererna blir kortare och kortare ju äldre en cell blir. När det inte finns någon telomer kvar, dör cellen. Malariainfektionen gör att telomererna minskar i längd mycket snabbare, vilket kanske är det som orsakar de långsiktiga effekterna av infektionen.

>Det här är en ackumulerad kostnad. Eller som Dennis uttryckte det:
– First there is no problem, no problem, no problem, and then; shit problem!

Tack Wolfgang och Dennis för intressanta och lärorika föredrag!