Samlingar i fokus på forum

Idag och i morgon är det konferensen Samlingsforum 2017 nere i Universitetsaulan. Det är en konferens för museifolk. I år är det Biologiska museet tillsammans med Skissernas museum, Historiska museet, Botan, UB, Sveriges Museer och Riksantikvarieämbetet som ordnar konferensen.

Årets tema är magasin och en av talarna var Maria Mostadius. Hon talade om hur det gick till när de flyttade de zoologiska samlingarna ner till Gastelyckan.

– Vad ska vi göra nu då? Det var frågan vi ställde oss när vi äntligen var klara med flytten med tre timmar tillgodo till deadline, berättade Maria.

I och med flytten ner till Arkivcentrum Syd försvann skådesamlingarna och museet blev ett renodlat forskningsmuseum. Det fungerar i princip som ett bibliotek och lånar ut material till hela världen.

Förutom utlåning sysslar museet även med dna-analyser, taxonomiska och biodiversitetsstudier, undervisning och mycket annat. De fungerar också som inspiration för industrin och konstnärer.

– Men vi hoppas fortfarande på att vi än en gång ska kunna få visa upp våra skådesamlingar i nya lokaler, avslutade Maria.

november 22, 2017

Händelser Museerna