Senaste nytt från IT hållet

En person står och knappar på en bärbar dator.

Idag ordnade SACT informationsmöte med institutionens IT-grupp. Efter en presentation av gruppen började Anders Kullberg med att berätta hur du får hjälp. Det finns både en central servicedesk hos LDC  och en intern helpdesk på institutionen. Till LDC vänder du dig när du behöver hjälp med centrala system och e-postkonton till exempel. Här finns också aktuell driftinformation och guider för bland annat hur man sätter upp sin e-postklient och Eduroam. Till vår interna helpdesk vänder du dig när du vill ha hjälp med inköp och registrering av datorer, skrivare, telefoni etc.

Vi fick också lära oss vad som gäller vid inköp av nya datorer. Lunds universitet har ett antal avtal som vi måste följa. Kontakta gärna vår helpdesk för inköpshjälp.

– Köp inte en billig dator på Elgiganten eller OnOff. Det blir med all säkerhet strul och dyrare i längden, konstaterade Anders Kullberg. Välj någon av våra standardmodeller så gör vi en ren installation och du slipper en massa problemprogram.

Det är väldigt viktigt att dina uppgifter i LUCAT stämmer. Har du inte fyllt i rumsnummer och telefon vet inte IT-gruppen var du sitter och det blir svårt att få support. Se också till att uppdatera länken till din personliga webbsida. Ingen av de gamla länkarna till personliga sidor fungerar längre. Här loggar du in i LUCAT. Till våren är det dags för ett nytt LUCAT där fler uppgifter hämtas automatiskt och synkas mellan källsystemen. För att det här ska fungera ordentligt håller Anders och enhetscheferna på att gå igenom och städa LUCAT.

Vi har tre olika passersystem till våra olika hus. För att ditt passerkort ska fungera i Biologihuset måste du uppdatera det när du kommer in i huset. Leta upp en basstation och håll kortet emot tills den gröna lampan lyser.

Anders fortsatte med att berätta lite om schema- och resursbokningssystemet TimeEdit3, våra e-postlistor och olika IT-grupper som finns på universitetet. Slutligen visade jag snabbt hur det ser ut när du uppdaterar din egen personliga webbsida. Du hittar alla personliga webbsidor under Our Staff och Vår personal. Högerklicka på ditt namn, kopiera länkadressen och klistra in den i LUCAT för att uppdatera länken till din personliga sida.

Alla som kom fick också med sig ett papper med bra-att-ha-adresser. Hade du inte möjlighet att komma hittar du dem här (pdf).

En person ser förskräckt ut och håller händerna i ansiktet.