Städa källarförråden senast 14/12 -18

Short English summary

Clean the basement storage spaces and the corridors in the Ecology and Biology Buildings as soon as possible, but no later than 14 December 2018! After that Carl Sjökvist and Cecilia Thomasson have free hands to throw away things. Everything in the storage spaces must be on the shelves and labelled with the name of a contact person at the department and the storage date. The Head of the Department has commissioned Staffan Bensch to press the cleaning. He will answer questions if any.

Städa upp i källarförråden, snarast möjligt men allra senast den 14/12. Och året är 2018.

Detta gäller både Biologihuset och Ekologihuset men framför allt det senare.

Frågan har diskuterats med enhetscheferna. Det finns mycket som kan kastas, mycket som är omärkt och av tvivelaktigt värde och annat som efterlämnats av medarbetare som sedan länge övergivit oss.

Carl Sjökvist och Cecilia Thomasson kommer snarast se över rumsmärkningen och att det finns aktuella rumsansvariga för alla lokaliteter. Rumsansvariga förväntas ta extra ansvar för sina respektive lokaler.

Vänligare, tidigare uppmaningar med olika måltavlor och med flytande ”deadline” har inte varit så framgångsrika. Därför måste jag nu be er ALLA att nu prioritera denna uppstädning!

• Staffan Bensch har prefektens uppdrag att driva på källarröjningen. Frågor kan ställas till honom (Men bättre än frågor är handling!).
  • Golven skall normalt vara fria från bråte och det som förvaras på hyllorna skall vara uppmärkt med kontaktperson (verksam på institutionen) och ”datum för magasinering”.
  • Tala med Carl Sjökvist och Cecilia Thomasson om behov av container och hjälp med att kasta/flytta om.
  • Efter den 14/12 har Calle och Cecilia prefektens mandat att efter eget gottfinannde rensa ut vad de anser skall rensas ut. (Därefter kommer det nog att bli gott om plats i förråden).

Källargångarna måste också rensas i Ekologihuset! Om någon anser att något kan och skall förvaras/ställas upp mera permanent i källarkorridorerna: Var vänlig inhämta explicit tillstånd från Carl Sjökvist eller Cecilia Thomasson och märk upp dessa föremål med namn, ”tillstånd” och datum.

Ni som huserar i Växthusen med angränsande baracker kan lika bra agera med framförhållning. ”Genetikväxthusets” angränsande lokaler är ett veritabelt ”möghål”. Märk upp/ta vara på vad ni eventuellt inte anser skall kastas! Rensa gärna ut det som ni känner ansvar för.

Förråden i Biologihuset var det en tid sedan jag besökte men även här finns sannolikt stor ”förbättringspotential”.

– Snart kommer nya kvastar sopa!

Christer Löfstedt
Prefekt

Ps. Fördelning av förråd i Ekologihuset hänför sig i stor utsträckning till förhållanden som rådde före flytten från gamla till nya Ekologihuset. Verksamheten ser mycket annorlunda ut idag och det finns därmed behov av att omfördela dessa förrådsutrymmen. Staffan Bensch har överblicken och kommer att kontakta ansvariga för att se till att även detta sker.

Slutligen: Det klagas löpande på brist på laboratorieutrymme i Ekologihuset. En rundvandring visar dock att många lab snarare fungerar som förråd för prylar och utrustning som bör förpassas till förrådsutrymmen eller återvinningscentralen. Städa upp! Enhetscheferna kommer att påminna rumsansvariga och ansvariga forskare. Ds

november 6, 2018

Händelser