Stina Oredsson vinner pris för alternativ till djurförsök

En leende person sitter i en stol.

Forska Utan Djurförsök, Alternativfondet och Juliana von Wendts Stiftelse har utsett Stina Oredsson till vinnare av 2012 års Nordiska Forskningspris för alternativ till djurförsök. Stina vann priset för sina stora insatser för att minska användningen av djur både inom forskning och utbildning. Hon har under hela sin forskarkarriär arbetat med celler och cellinjer och lärt många studenter hur cellodling kan användas som alternativ till djurförsök. Inom sin forskning om nya behandlingar av bröstcancer använder Stina bröstcancerceller istället för djur. Den 22 november mottar Stina priset under en ceremoni i Stockholm.

Ett bamsegrattis till Stina!

november 6, 2012

Forskning Händelser

1. Eric Warrant

Grattis Stina!!!

2. Einar Everitt

Stort grattis Stina – Ett välförtjänt och viktigt uppmärksammande och tillika en värmande uppskattning!

3. Therese Reber

Grattis Stina!!!

4. Christer Löfstedt

Grattis! Kul för dig, institutionen, djuren och för dem som kanske framöver kan framgångsrikt behandlas för bröstcancer. Lycka till med fortsatta forskandet!

5. Fabio Nasr

Stort Grattis Stina!