Stora övergångar och små samarbetsproblem

Charlie Cornwallis kontrollerar att allt går rätt till.

I fredags höll Charlie Cornwallis sin docentföreläsning ”The Major Transitions in Evolution”. Charlie gick igenom olika förklaringar av hur evolution har gått till för att sedan komma in på de stora övergångarna.Runt åtta gånger har livet på jorden gått igenom stora evolutionära övergångar. Det har resulterat i livsformer med en högre nivå av samarbete som till exempel bildandet av den eukaryota cellen, flercelliga organismer och samhällsbyggande insekter.

Att det kan vara problem att samarbete vet väl alla, men Charlie visade rent praktiskt hur svårt det kan vara. Prefekten och en av ledamöterna i docenturnämnden skulle ”tävla” om en kaka. De fick två bollar var. I varje boll fanns en lapp som det antingen stod dela eller stjäla på. Om båda deltagarna valde dela så fick de båda tävlande dela på kakan. Om båda valde stjäla fick ingen av dem någon kaka och om en valde stjäla så fick den personen hela kakan.

Staffan Bensch introducerar Charlie Cornwallis.

Så här kan man också se på olika typer av fitness när det i vissa fall kan löna sig att vara självisk medan i andra fall kan vara bra att vara altruistisk.

Och hur gick det då. Jo, prefekten valde dela, medan ledamoten valde stjäla. Så ingen kaka för Christer Löfstedt den här gången.

Grattis i förskott, Charlie! Och tack för en både rolig och intressant docentföreläsning.

december 15, 2014

Föreläsning Forskning Händelser