Syngruppens grundare går i pension

En person sitter och lyssnar. Foto.

Idag blev avtackning av Dan Nilsson av trots allt. Första försöket att tacka av Dan arrangörerna ställa in med kort varsel då Dan blev sjuk. Det var nära att det inte blev någon avtackning idag heller då det plötsligt uppstod problem med matleveransen.

En person håller i en blombukett. Foto.
Dan Nilsson fick både blommor och presenter.

De skickliga organisatörerna lyckades dock lösa matproblemet i sista stund och avtackningen gick att genomföra som planerat.

Dan Nilsson har arbetat på Lunds universitet sedan 1984, men varit intresserad av synforskning ännu längre. Bland gamla dokument på datorn hittade Dan en uppsats om syn som han skrev redan 1973.

Två personer står och tittar på en present. Foto.
Olle Anderbrant överlämnar en present från Funktionell zoologi.

Många var det som ville hålla tal och tacka Dan för gott samarbete. Först ut var Funktionell zoologis enhetschef Olle Anderbrant som hade grävt i Primula för att se vilket avtryck Dan lämnat där.

En person överlämnar en present. Foto.
Eric Warrant gav Syngruppens presenter till Dan.

Därefter var det dags för mannen som kommer att ta över ledarskapet av Syngruppen – Eric Warrant. Det var Dan som hämtade hit Eric från Australien i början på 90-talet. Inte kunde Eric tro att han skulle bli kvar i Lund i mer än två år.

Två personer tar i hand. Foto.
Av Fredrik Johansson fick Dan en tröja så han inte glömmer grundutbildning.

Som representant för grundutbildningen tackade Fredrik Johansson Dan för hans fina insatser som lärare. Dan är en av de bästa lärarna jag haft. Jag kommer ihåg hur fascinerad jag var av Dans föreläsning om hur fiskar simmar och fåglar flyger.

En person håller ut en arm. Foto.
Christer Löfstedt visade hur han kastade en krita på en student.

Förrförre prefekten Christer Löfsted berättade hur Dan och Christer jobbat tillsammans mot samma mål – att få ihop en ny fungerande biologisk institution.

En person håller i en presentpåse. Foto.
Anders Tunlid talade om. hur han ofta gick till Dan när han var upprörd.

Anders Tunlid var tillsammans med Dan med i BISAM-gruppen som planerade ihopgåendet av den nya institutionen 2009. Under ett år hade Anders och Dan varit på 25 möte tillsammans, många av dem heldagsmöte. Ett gediget arbete.

En person visar upp en tavla. Foto.
En och annan present blev det.

Det var många nuvarande och före detta kollegor som kom och tackade av Dan, vissa kom till och med från andra länder. Som tur är kommer Dan att fortsätta som emeritus så det finns en stor chans att du stöter på honom i korridoren även i fortsättningen.

Två personer står och tittar på en present. Foto.
Många av presenterna hade anknytning till Dans forskning. Bland annat ett pussel med manetmotiv.

Tack Dan för din handledning, dina bus med dörrskyltarna på gamla Zootis och ett och annat matkrig!

En person har fått en presentpåse. Foto.

Text och foto Inger Ekström

januari 27, 2023