Synpunkter från de första stormötena

Styrning av den nya storinstitutionen

Önskemål har framförts att externa personer skall kunna ingå i en strategigrupp/ledningsgrupp. De skall kunna vara med och besluta om strategiska frågor eller endast vara till för samråd.
Skall vi knyta externa personer till vår ledning? Vilken funktion skall de ha?
Vem vill vara prefekt och vilka krav ställer vi på personen?

Organisationen

Skall vi ha avdelningar?
Om vi skall ha avdelningar, skall vi ha en ny avdelningsindelning? Det har framförts synpunkter på att en lagom storlek är drygt 50 personer. Skall tjänsterna finansieras på avdelningsnivå eller på institutionsnivå?

Grundutbildning

Alla verkar vara överens om att vi skall ha en bred utbildning på grundnivån. På avancerad nivå kan kursutbudet styras av de starka forskargrupperna som undervisar på kurser inom sina områden. De sammanfallar inte alltid med studenternas önskemål. Deras val av kurser kan vara annorlunda, de väljer kurser som ger kunskaper som är eftertraktade på arbetsmarknaden.
Vilka krav skall styra kursutbudet på avancerad nivå?

Lärare

Skall vi tillåta oss lärare som inte samtidigt är forskare för att klara grundläggande undervisning inom fält där vi saknar forskning?

De biologiska muséerna

Fakulteten har beslutat att att tillsätta en professur vid muséerna på de medel som rektor gett fakulteten för att underlätta samgåendet av ett antal institutioner. En del forskande personal vid muséet vill gärna placeras i Biologihuset/Ekologihuset och sitta tillsammans med andra forskare, medan andra vill sitta på Gastelyckan nära samlingarna.
Var skall forskningen ske?

Vad tycker du? Gör din röst hörd genom att lämna en kommentar nedan.

februari 26, 2009

Händelser Stormöten

1. Erik Svensson

Självklart ska de sitta bland alla oss andra biologer, forskningen ska vara samlad på ETT ställe! Ska vi en framgångsrik systematisk forskning (det bör vi) så MÅSTE den befinna sig i kontakt med zoologer, botaniker, ekologer, genetiker. m. fl.

2. Leif Bjellin

Några synpunkter:
    Typsnittet på sidorna är för smått.
    Inlägg bör signeras (alltså inte döljas bak ”strategigrupp” el dyl).
    Och varför inte datera inläggen.
    mvh
    Leif

3. Inger

Kul att ni hittat hit och har synpunkter.

@Leif Bloggen och typsnittet följer LUs grafiska profil och har därför samma storlek som .lu.se. Längst upp under rubriken på varje inlägg finns publiceringsdatum.

Kommentarsfältet är stängt.