Tårtkalas då genetiker gick i pension

En person viftar med armarna. Foto.

Igår var det stor avtackning av Torbjörn Säll som gått i pension tidigare i vår. Biologihus As fikarum var fyllt till brädden. Vissa stod till och med i korridoren.

Ett rum fullt med folk. Foto.

– Så här mycket folk har det inte varit här sedan julfesten innan corona, sa Mats Hansson i sitt tal till Torbjörn.

En person står och pratar. Foto.

Mats mindes också vad han gjorde i april 1986, det var då Mats hade Torbjörn som lärare första gången. Torbjörn hade dock lite svårare att komma ihåg detta.

En person står och gestikulerar. Foto.

Torbjörn har varit länge på institutionen och många har känt honom ännu längre. Jan-Åke Nilsson har känt Torbjörn sedan 1973 då de började i samma gymnasieklass. Några år senare träffades Torbjörn och Christer Löfstedt i Fältbiologerna.

Flera personer tittar i en bok. Foto.

Bland avtackningspresenterna märktes en fotobok. Elisabeth Gauger Nilsson hade samlat in gamla fotografier från Torbjörns tid på institutionen och satt ihop dem till en bok. Många var nyfikna och kikade över Torbjörns axel.

Några stående personer pratar med en sittande person. Foto.

Förutom Mats höll Jep Agrell ett tacktal från alla Torbjörns studenter genom tiderna. Torbjörn replikerade med ett tal där han berättade om hur mycket genetikämnet förändrats under hans karriär.

En person överräcker en present. Foto.

Ingen avtackning utan förtäring, så även här. Fyra enorma tårtor var framdukade. När jag gick var minst en av dem slut.

Flera personer står bakom ett bord med tårtor. Foto.

Tack för en trevlig avtackning och lycka till i framtiden Torbjörn.

En person skär en tårta. Foto.

En person tänker. Foto.

En person visar något med händerna. Foto.

Text och foto Inger Ekström

juni 15, 2022