Visst kan alla djur lära sig – även sjöharar

Idag höll Stanley Heinze sin docentföreläsning ”The neural basis for memory and learning across the animal kingdom”.

– Inlärning är en process som leder till förändring, vilket sker som svar på upplevelser. Det ökar chansen att prestationen förbättras och leder till ytterligare inlärning, förklarade Stanley.

En person står upp och håller i en lapp.
Dan Nilsson hälsade välkomna och introducerade Stanley Heinze.

För att kunna ändra sitt beteende till det bättre nästa gång samma sak händer, måste djuret dessutom komma ihåg hur det reagerade. Minnet behövs för att tolka sinnesinformationen och sätta den i samband med vad som hänt tidigare. Minne är ett resultat av inlärning.

Inlärningsförsök har gjorts på många olika typer av djur, allt från bin till hundar. Forskarna har funnit att samma typer av inlärning finns hos alla djur.

Ett modelldjur för inlärningsförsök är sjöharar i släktet Aplysia. De har ett nervsystem med få och stora neuron. Det gör det lättare att se och mäta vad som händer i försöken för att reda ut den underliggande mekanismen vid inlärning.

Något som spelar en stor roll för inlärningen är ensymet proteinkinas A (PKA) som modifierar proteiner och har en nyckelroll i både korttids- och långtidsminnet. Om du märker in PKA med fluorescerande färg så kan du se var i hjärnan PKA finns i stora koncentrationer och alltså var inlärningen sker.

Sådana här försök har visat att alla djur lär sig utifrån samma principer, att det är samma molekyler som är involverade och att nätverkens utseende i hjärnan ser mycket lika ut.

Alla kan lära sig och utan inlärning och minne hade det varit väldigt svårt att överleva.

Grattis i förskott och tack för en intressant och upplysande föreläsning!
Text och foto av Inger Ekström

december 6, 2017