Zoologiska muséet – nu helt utflyttat från Helgonavägen

Nu är epoken med Zoologiska muséet vid Helgonavägen definitivt över. Sedan 1917 har samlingarna och utställningarna funnits i byggnaden. Flytten ut ur huset har pågått sedan midsommar 2011.

De entomologiska samlingarna är numera inrymda i Ekologihusets källare, medan de övriga zoologiska samlingarna och utställningarna finns i ArkivCentrum Syd, ”Campus Gastelyckan”, där också de botaniska samlingarna kommer att finnas. Vi som jobbar med de zoologiska samlingarna finns nu på 3:e våningen, i kansli N:s förra lokaler.

Uppstoppade fåglar. Några har plastskynken över sig.
Utställningshallens sista invånare.

Vad gäller de entomologiska samlingarna startades de 1735 med en donation från Kilian Stobaeus. De kompletterades senare med samlingar av Zetterstedt,  Wallengren, Thomson m. fl och är nu landets största. Det finns ca 3,3 miljoner registrerade exemplar, vilket är omkring hälften av det totala antalet insekter i samlingarna. Registreringen av exemplaren i en sökbar databas fortgår. Det stora typmaterialet som finns är vetenskapligt mycket värdefullt. (Typ = den individ som beskrivningen av arten baserar sig på). Samlingen är tillgänglig för besök av gästforskare. Lån av exemplar till forskare över hela världen är en viktig del av verksamheten.

En låda med monterade insekter.
Exempel från en låda ur den Bondeska samlingen av inramade insekter donerad 1809.

Muséets stora samlingar har utökats genom donationer och vetenskapliga expeditioner till t.ex. Sydafrika och Sri Lanka.

Muséet tar också emot material insamlat i olika forskningsprojekt eller från amatörsamlare.

Skrivet och fotat av Karin Johnson

oktober 5, 2012