Inspelade föreläsningar ger nöjda studenter

En person står längst fram i en föreläsningssal.

På dagens SACT-föreläsning berättade David O’Carroll om hur de på universitetet i Adelaide började spela in föreläsningar som ett experiment redan 2003. I början var det bara ljudet de spelade in, men sedan blev det även bild.

Under åren har tekniken utvecklats och nu trycker föreläsaren bara på en knapp så blir presentationen på datorn och föreläsarens röst automatiskt inspelade. David ser mest fördelar med det här sättet att spela in föreläsningar. En av nackdelarna är att man inte längre kan peka med pekpinne eller laserpekare och att föreläsare som kommunicerar med hela kroppen inte syns i bild.

En person står och föreläser.

Studenternas närvaro på lektionerna har sjunkit, men andelen som klarar tentorna är den samma. I statistiken kan man se att de inspelade föreläsningarna är mycket populära. Allra populärast är de under kvällstid. Möjligen har studenterna gått från att jobba deltid och studera på heltid till att ha två ”heltidsjobb”.

Studenterna använder inspelningarna på olika sätt. En del tittar på dem istället för att gå på lektionerna, medan andra använder dem för att repetera och som inläsningshjälp. Oavsett hur studenterna använder sig av inspelningarna så är de allra flesta mycket nöjda med att ha tillgång till dem. Det som började som ett experiment har nu blivit något studenterna förväntar sig alltid ska finnas.

En person står längst fram i en föreläsningssal och funderar.

Även lärarna har nytta av inspelningarna. De kan gå tillbaka och se hur de förklarade sker och ting och vad som kan förbättras till nästa gång. Dessutom kan lärarna kontrollera att de verkligen sagt rätt inför att de sätter ihop tentorna.

Inspelade föreläsningar verkar ge mervärde för både lärare och studenter.

Tack David för att du delade med dig av dina erfarenheter!

2 comments

1. Christer Löfstedt

Kanske något vi t o m skulle våga oss på ”på försök”? Hur mycket kostar det?

2. Per Lundberg

För mig förefaller denna teknik vara ett sofistikerat alternativ till gammaldags kompendier eller kanske en digital lärobok med ev. kommentarer.
    Hela poängen med den goda föreläsningens möjligheter till frågor, funderingar, förklaringar, utvikningar och omedelbara fördjupningar verkar gå förlorad. Och som påpekas, lärarens närvaro, energi och entusiasm.
    Studieresultaten förändras inte, men närvaron blir sämre.
    Mer ett illusionsnummer för att göra studenter ”nöjda”.
    Nej, det här är ingen bra idé, inte ens ”på försök”.