Stereotypt jämställdhetsseminarium med Una Tellhed

En peson står och föreläser.

Institutionens jämställdhetsgrupp i samarbete med SACT hade på torsdagen 28/11 bjudit in Una Tellhed, lektor vid Institutionen för psykologi att tala kringHow perception of gender creates gender differences”.

Una som disputerade 2008 har forskat kring att stereotypa roller /exempelvis man/kvinna) negativt kan påverka ens beteende i en situation. Som exempel visade hon att flickor presterar sämre om de får vet att det de ska göra är svårare för kvinnor än män inom ämnen som är typiskt ’manliga’. Hon menade att dessa stereotypa roller har en social förklaring, och inte är biologiskt förklarbara. Vi som var där fick goda tips på hur man ska uppföra sig för att inte personer ska halka in i stereotyperna utan kan bli bedömda utifrån sin själva.

Flera personer står och minglar i en korridor.

Det var ett mycket välbesökt seminarium där många ställde frågor till Una både under tiden också i anslutning till fikat med morotskaka efteråt.

Skrivet av Susanne Widell och fotat av Thomas Larsson
november 29, 2013