Stort intresse för ny R-kurs

Ett flertal personer sitter och lyssnar på en föreläsning. Foto.

Igår startade en ny kurs för studenter som är intresserade av statistikprogrammet R. Att en ny kurs startar är kanske inte någon stor nyhet, men den här kursen är lite annorlunda. Det är nämligen några doktorander på institutionen som själva tagit initiativet till kursen och driver den. Närmare bestämt är det Johan Kjellberg Jensen, Simon Jacobsen Ellerstrand, Pedro Rosero, Josefin Winberg och Yun-Ting Jang som håller i kursen.

Två personer står och håller en föreläsning. Foto.
Simon Jacobsen Ellerstrand och Johan Kjellberg Jensen inledde. Pedro Rosero var med på länk.

En sen kväll efter BLAM i våras föddes idén till en R-kurs för studenter. Doktoranderna ville skapa något de själva saknat under sin utbildning. Och det verkar som om det var en mycket god idé. Heden var full till bristningsgränsen när Pedro startade introduktionen av R via länk från andra sidan världen.

Många personer i ett klassrum. Foto.
I väntan på att kursen ska börja.

Ett femtiotal studenter hade kommit till kursen som är helt frivillig och inte ger några högskolepoäng. De flesta var masterstudenter, men där var även några kandidatstudenter. Initiativtagarna hade inte förväntat sig en sådan uppslutning. De räknade med mellan 12 och 20 deltagare. Hela 70 personer har anmält sig till kursen i Canvas.

Koncentrerade studenter i ett klassrum. Foto.
Heden var full av koncentrerade studenter.

Kursen är till för att studenterna ska kunna jobba med sina egna frågeställningar och få ett nätverk av andra personer som använder R. Förhoppningsvis kommer det uppstå många intressanta diskussioner.

En person står och talar framför en powerpoint. Foto.
Yun-Ting Jang visar på olika sätt att använda R.

Doktoranderna i sin tur får förlängning för sin undervisningsinsats. De tänker sig att kursen ska utvecklas utefter de behov som kommer fram. Dessutom kommer de att ta sina egna R-kunskaper till en ny nivå. Med andra ord en win-win situation för alla.

En person sitter och gestikulerar. Foto.
Det finns många sätt att använda R. Josefin Winberg berättar hur hon gör.

Lycka till!

En person står och gestikulerar. Foto.
Johan Kjellberg Jensen berättade hur han använder R.

Text och foto: Inger Ekström

Koncentrerade studenter framför sina datorer. Foto.
Kursdeltagarna jobbade koncentrerat.
Studenter som sitter med datorer i ett klassrum. Foto.
Josefin Winberg hjälper några kursdeltagare.
september 30, 2022