Biologibloggen

Biologiska institutionen | Lunds universitet

Visa rutor

Studenter i de nya lokalerna

IDAG inviger vi de första kurslokalerna i Biologihus-projektet! Det är de ca 55 studenterna som läser Faunisitk som får vara de allra första som är i dessa lokaler. Ronald och Per har tillsammans med många andra gjort ett fantastiskt jobb för att få denna del färdig i tid. Lite orolig var jag nog när elektrikerna stod och borrade förra veckan…. men allt blev som sagt klart!

Ett antal personer sitter vid labbänkar med mikroskop. Personerna tittar in i kameran.
Studenterna på plats. Foto:Carin Jarl-Sunesson

Skrivet av Carin Jarl-Sunesson

maj 17, 2010

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Tre dagar ”översyn”…

… med besök av tre externa rådgivare; Sven Bergström, Kerstin Johannesson, Kicki Palmqvist. Det har varit ett intensivt program och de närmast föregående veckorna har i stor utsträckning slukats av ansträngningarna att ta fram bakgrundsmaterial för att kunna bedöma rimliga konsekvenser av olika organisationsalternativ.

Personer som sitter runt ett bord med en massa papper framför sig.
Monica Pardon, Dan Nilsson, Kicki Pamqvist, Carin Jarl-Sunesson, Christer Löfstedt, Anders Hedenström, Anders Tunlid, Kerstin Johannesson, Sven Bergström

Våra gäster var mycket eniga i sin syn på biologin i Lund och i synen på hur vi bör organisera oss i framtiden. Nationellt hävdar sig Lundabiologin mycket bra, både kvantitativt och kvalitativt, men det finns ett antal ”yttre hot” som ställer stora krav på ett framsynt och gemensamt agerande.

Intervjuerna (och enkätsvaren som influtit från nästan alla lärare/forskare och många doktorander) gav ett ganska entydigt svar om i vilken riktning organisationen bör drivas. De allra flesta ser positivt på den process som pågår, ser möjligheter snarare än problem i nya konstellationer och verkar dessutom ha en viss tillförsikt vad gäller framtiden! Speciellt de yngre vill gärna se något nytt och en viss omsättning på positioner som avdelningsföreståndare och ämnesföreträdare (om vi skall ha dessa kvar). Forskarutbildningsämnen var inget som diskuterades explicit och ingen ansåg väl att det fanns någon bestämd koppling mellan ”ämnen” och organisationen. (Antalet FU-ämnen och deras beteckning ber vi att få återkomma till. Det blir diskussioner mellan FUN och de nuvarande ämnesansvariga vad det lider.)

  • Alla rådgivarna – och nästan alla bland institutionens egen personal – ser forskargrupperna (med viss variation av vad man lägger in i det begreppet) som de naturliga byggstenarna.
  • Det rådde samtidigt nästan total enighet om att en institution av vår storlek inte kan fungera bra utan att forskningen organiseras i ett antal underenheter som är större än forskargrupperna.
  • Det krävs att institutionen tar ett samlat ansvar för viss infrastruktur.
  • Ansvaret för de fakultetsfinansierade lärartjänsterna (eller fakultetsfinansierad del av tjänst) skall också placeras centralt. Endast på detta sätt kan vi bedriva en långsiktig personalplanering.
  • Ansvaret för den externfinansierade forskningen/anställningen skall däremot ligga på forskaren/forskargruppen/enheten.
  • Vi skall ha ett institutionsgemensamt grepp om forskarutbildningen och grundutbildningen – och enhetliga regler. Det senare betonades speciellt starkt av doktoranderna.

Från dessa utgångspunkter skissade vi idag på ett förslag till ”enhetsindelning” omfattande 4-6 enheter. Denna indelning baseras på ett mått av ”ämnesgemensskap” och gemensamt intresse av infrastruktur, liksom en bedömning av förutsättningar att det faktiskt skall fungera personellt och praktiskt. Mycket av aktiviteterna vid institutionen förväntas dock bedrivas oberoende av enhetsindelningen. Vi kommer nu att analysera underlag om bl a ekonomi och GU-engagemang för att kunna ta ställning till om de tilltänkta enheterna har realistiska förutsättningar att fungera.

Ett skriftligt förslag kommer att avlämnas till styrelsen inför styrelsemötet den 16 juni. Sedan är det upp till styrelsen att bestämma hur ytterligare synpunkter skall inhämtas från institutionens personal inför styrelsens beslut om den nya organisationen. Enligt planen skall beslutet tas i slutet av september och därmed kunna ligga till grund för budgetarbetet inför 2011.

För ledningsgruppen

Christer Löfstedt

maj 12, 2010

Inlägget postades i

Forskning Organisation Prefekt

Kommentarer

8 Kommentarer Lämna en kommentar

Översynen av Biologin: Rådgivare på besök den 9-12 maj

Den av institutionsstyrelsen 2010-02-17 beslutade översynen av biologin i Lund fortsätter. Direktiven för översynen har redovisats tidigare.

Under några dagar kommer vi nu att få besök av tre externa rådgivare, professorerna Sven Bergström, Kerstin Johannesson och Kristin Palmqvist. Tillsammans med ledningsgruppen kommer dessa tre att intervjua ett stort antal lärare/forskare. Det kommer därutöver också att bli diskussioner med några nyckelgrupper (doktorandrepresentanter, forskarassistenter och biträdande lektorer, lärare som (mer …)

maj 7, 2010

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Nu har flytten dragit igång

Idag börjar den stora flytten av Zoologi och Zoofysiologi. Under cirka en månads tid kommer den stora flyttbilen köra fram och tillbaka mellan Helgonavägen och Biologihuset. Först ut att flytta är zoologis grundutbildning. Redan den 17 maj ska undervisningen börja i det nya Biologihuset.

Många flyttlådor står i en korridor.
Större delen av våren har ägnats åt packning och bara i zoologihuset har det gått åt runt 1000 kartonger.
Tre flyttgubbar står på ett lastbilsflak. Två håller i säckakärror.
Snart dags för förmiddagsfika.
En flyttbil står vid en lastkaj.
På väg mot Biologihuset.

Skrivet och fotat av Inger Ekström

maj 3, 2010

Inlägget postades i

Biologihuset Händelser

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Lång dags färd: Beslut i museifrågan

En låda med döda insekter fastsatta på nålar.
Museiverksamheten står inför ständigt nya utmaningar

Styrelsen fattade idag beslut i frågan om lokalisering av museiverksamheten och delar av samlingarna. Frågan har intresserat många – inte minst delar av personalen på det botaniska muséet . Ulf Arup från Botaniska muséet deltog i styrelsemötet och redovisade synpunkter på det beslutsförslag som ledningsgruppen bilagt (mer …)

april 14, 2010

Inlägget postades i

Museerna Styrelse

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Vad händer med museerna?

Den senaste månaden har ett intensivt arbete pågått med målet att garantera museernas personal arbetsplatser inom Biologicentrum så att all verksamhet förutom basal samlingsvård i arkiven kan bedrivas på norra campus. Motiven för denna lösning är att vi vill integrera museerna och verksamheten vid dessa med övrig biologi i Lund och samtidigt åstadkomma ett effektivare lokalutnyttjande.

Samlingar som inte kräver dagligt arbete skall enligt dessa planer fortfarande flyttas till Gastelyckan. Såsom planerna ser ut just nu avsäger vi oss (mer …)

april 7, 2010

Inlägget postades i

Lägesrapporter Museerna

Kommentarer

12 Kommentarer Lämna en kommentar

Översynen av Biologiska Institutionen, Lunds Universitet: Processen

Den planerade “översynen” har nu påbörjats enligt de direktiv som gavs av Biologiska institutionens styrelse på februarimötet. Den 10-12 maj kommer vi att få besök av några externa rådgivare som kan se vår institution och dess verksamhet med friska ögon ”utifrån”, och hjälpa oss med förslag på ny organisation. I nuläget har (mer …)

mars 25, 2010

Inlägget postades i

Händelser Organisation

Kommentarer

3 Kommentarer Lämna en kommentar

Styrelsen på väg

En person är fotograferad bakifrån medan hen kör bil.
Christer Brönmark på väg mot Karlaby Kro

I tisdags (16/2) åkte hela styrelsen, både ordinarie och suppleanter, ledningsgruppen och institutionsinformatören till Karlaby Kro på ett tvådagarsinternat. Ett tillfälle för styrelse och ledningsgrupp att lära känna varandra och diskutera arbetsformer, integration och direktiv. En av aktiviteterna ”Lär känna din suppleant” var en (mer …)

mars 2, 2010

Inlägget postades i

Händelser Styrelse

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ut ur tystnaden

Jag har fått en del passningar för att det varit tyst från prefekten på senaste tiden, ”tyst i Bisam-hyddan”, ”stillastående i Spegellandet”, ”du har inte uppdaterat bloggen på en månad….” Och visst: Hade jag inte själv varit prefekt hade jag nog också undrat lite om det inte händer något vad gäller arbetsgrupper, översyn av biologin inför omorganisation i nya enheter och ämnen, integrationsarbete etc. Klagosången hänvisas till Spegellandet och jag kan istället så här inför helgen glädja alla med att det faktiskt rör på sig. Det finns mycket mer att berätta men – (mer …)

februari 13, 2010

Inlägget postades i

Lägesrapporter Prefekt

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Nyare inlägg Äldre inlägg