Biologibloggen

Biologiska institutionen | Lunds universitet

Visa rutor

Zoologiska institutionen 1917-2010

Zoologiska Instituionen i Lund, en rapsodisk beskrivning av livet på Helgonavägen 3 1917-2010

Lennart Cederholm, Rolf Elofsson, Patrick Meurling m fl har som tidigare nämnts sammanställt en trevlig och innehållsrik skrift om livet på Helgonavägen 3 1917-2010. För att vi skall kunna se fram åt med klar blick (den Biologiska storinstitutionen med dess möjligheter och fallgropar) kan det vara bra att ibland också skåda tillbaka.

Stort tack till Lennart, Rolf, Patrick och övriga bidragsgivare! Ett exempel som kanske manar till efteföljd?

Christer Löfstedt

juli 2, 2010

Inlägget postades i

E-bok Prefekt

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Många frågor och positiv inställning på stormöte

Trots kort varsel kom ett fyrtiotal personer till informationsmötet i går om den nya organisationen av Biologiska institutionen. Prefekt Christer Löfstedt hade kallat till ett stormöte i Blå hallen på Ekologihuset för att förklara vad styrelsens beslut den 16/6 innebär och ge personalen möjlighet att ställa frågor.

Efter en snabb genomgång av styrelsebeslutet började frågestunden. Det var (mer …)

juni 23, 2010

Kommentarer

3 Kommentarer Lämna en kommentar

Den 16 september blir det invigningsfest – och andra nyheter från styrelsemötet

  • Det skall bli invigningsfest den 16 september med anledning av inflyttningen i nya Biologihuset och vi passar på att samtidigt ordna en första fest för den nya Biologiska institutionen. Det blir en blandning av sociala och mer eller mindre vetenskapliga aktiviteter. Boka dagen! Gör dig tillgänglig! Och vill du hjälpa till med planering och arrangemang (flera har redan anmält sig) så kontakta Anders Brodin som ställt upp som sammankallande för gruppen som arbetar med arrangemanget.
  • Beslut om fortsättningen av arbetet med förändrad organisation togs enhälligt och i stort sett i enlighet med det förslag som lagts av ”översynsgruppen”. Enheternas ansvar för infrastruktur som nämndes i första punkten blev ”ansvar för viss infrastruktur” och ett förtydligande om finansieringen av muséernas samlingar och samlingsvård skapade mera förvirring än klarhet varför stycket om muséerna togs bort.
  • Handledarinternat: Styrelsen beslutade att ge Eric Warrant och Christer Brönmark klartecken att planera och genomföra ett tvådagarsinternat för handledare vid institutionen. (Integrationsaktiviteter för doktorander och TA-personal är inte bortglömda).
  • Styrelsemöten till hösten planeras den 22 september, 10 november och 15 december. Därutöver reserverades två dagar i almanackan för möjliga extra möten om organisationen (7 september – förmiddagen!) och budgeten för 2011 (24 november).

Ytterligare information följer senare i form av justerat protokoll. Styrelsen tackas för arbetet under våren!

Christer Löfstedt

juni 18, 2010

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Informationsmöte tisdag 22 juni: Styrelsens beslut om ny organisation – hur går vi vidare?

På tisdag den 22 juni kl 15-16 inbjudes alla som har intresse och möjlighet till informationsmöte i Blå Hallen, Ekologihuset.

Jag kommer att kort redogöra för styrelsens beslut i frågan, vilka överväganden som ligger till grund för förslaget och hur det nu är tänkt att vi skall gå vidare.

Det kommer också att ges tid att ställa frågor och ge synpunkter. Kritik har framförts mot att TA-personalen inte uppmärksammats tillräckligt i den pågående processen och jag tänker berätta något om vad som planeras framöver för att råda bot på detta.

Hela processen drivs under något ansträngda former och det är ett ständigt kompromissande mellan kvalité och att få någonting att hända överhuvudtaget. Frågor av den här typen är svåra och laddade och det är många olika intressen som skall beaktas. Som jag sagt tidigare finns det kritik både mot att det går för fort och att det går för långsamt. Som prefekt försöker jag att driva processen efter bästa förmåga och det innebär ständiga kompromisser, kompromisser vad gäller tidsplaner, kommunikation med olika grupper inom institutionen och kompromisser vad gäller det faktiska förslaget. Som prefekt har jag kontroll över en del men jag rår inte över tidens gång. Ej heller över beslut som fattas och ärenden som genereras på högre nivåer.

I valet mellan att ordna ett möte med kort varsel före semestrarna/sommarlovet eller att vänta tills i augusti föredrar jag det första alternativet. Annars uppstår ett tomrum och det blir fler tillfällen att även efter sommaren vädra frågan.

Inget är skrivet i sten men i och med mötet den 16 juni har styrelsen enhälligt beslutat om inriktningen för det fortsatta arbetet och huvuddragen i organisationen. Jag kommer att kommentera beslutet på annan plats. Nu måste vi gå vidare och ta väl till vara de möjligheter som erbjuds – och mycket snart börja arbeta med konkreta frågor rörande personalplaner, ekonomi, lokaler och verksamhet.

Christer Löfstedt, prefekt

juni 18, 2010

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Förslag till ny organisation – rapport från översynsgruppen

Gruppen som arbetat med översynen av verksamheten vid Biologiska institutionen (med fokus på forskningen) har nu lämnat en rapport till styrelsen. Dokumentet har försetts med stämpeln ß-version eftersom två medlemmar i gruppen inte haft möjlighet att läsa slutversionen. Ledningsgruppen och de externa rådgivarna är dock i allt väsentligt eniga om innehållet i det lagda förslaget.

Det finns naturligtvis många sätt (mer …)

juni 15, 2010

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Sista festen på Zootis. Kanske…

I fredags var det fest på Zootis. Det råder delade meningar om det var gravöl eller Rolf Elofssons 80-årsdag som firades, eller kanske både och. Hur som helst så var det den allra sista festen i Högtidssalen. Men inte helt säkert den sista på Zootis. Sven-Axel Bengtsson antydde att det kan bli en allra, allra sista fest när museet flyttar ut. Men då troligen i den stora skelettsalen på museet.

Närbild på ett uppstoppat lejon.
Allt är som förr. Till och med lejonet. Foto: Inger Ekström.

Dagen till ära (mer …)

maj 30, 2010

Inlägget postades i

Händelser

Kommentarer

1 Kommentar Lämna en kommentar





Studenter i de nya lokalerna

IDAG inviger vi de första kurslokalerna i Biologihus-projektet! Det är de ca 55 studenterna som läser Faunisitk som får vara de allra första som är i dessa lokaler. Ronald och Per har tillsammans med många andra gjort ett fantastiskt jobb för att få denna del färdig i tid. Lite orolig var jag nog när elektrikerna stod och borrade förra veckan…. men allt blev som sagt klart!

Ett antal personer sitter vid labbänkar med mikroskop. Personerna tittar in i kameran.
Studenterna på plats. Foto:Carin Jarl-Sunesson

Skrivet av Carin Jarl-Sunesson

maj 17, 2010

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Tre dagar ”översyn”…

… med besök av tre externa rådgivare; Sven Bergström, Kerstin Johannesson, Kicki Palmqvist. Det har varit ett intensivt program och de närmast föregående veckorna har i stor utsträckning slukats av ansträngningarna att ta fram bakgrundsmaterial för att kunna bedöma rimliga konsekvenser av olika organisationsalternativ.

Personer som sitter runt ett bord med en massa papper framför sig.
Monica Pardon, Dan Nilsson, Kicki Pamqvist, Carin Jarl-Sunesson, Christer Löfstedt, Anders Hedenström, Anders Tunlid, Kerstin Johannesson, Sven Bergström

Våra gäster var mycket eniga i sin syn på biologin i Lund och i synen på hur vi bör organisera oss i framtiden. Nationellt hävdar sig Lundabiologin mycket bra, både kvantitativt och kvalitativt, men det finns ett antal ”yttre hot” som ställer stora krav på ett framsynt och gemensamt agerande.

Intervjuerna (och enkätsvaren som influtit från nästan alla lärare/forskare och många doktorander) gav ett ganska entydigt svar om i vilken riktning organisationen bör drivas. De allra flesta ser positivt på den process som pågår, ser möjligheter snarare än problem i nya konstellationer och verkar dessutom ha en viss tillförsikt vad gäller framtiden! Speciellt de yngre vill gärna se något nytt och en viss omsättning på positioner som avdelningsföreståndare och ämnesföreträdare (om vi skall ha dessa kvar). Forskarutbildningsämnen var inget som diskuterades explicit och ingen ansåg väl att det fanns någon bestämd koppling mellan ”ämnen” och organisationen. (Antalet FU-ämnen och deras beteckning ber vi att få återkomma till. Det blir diskussioner mellan FUN och de nuvarande ämnesansvariga vad det lider.)

  • Alla rådgivarna – och nästan alla bland institutionens egen personal – ser forskargrupperna (med viss variation av vad man lägger in i det begreppet) som de naturliga byggstenarna.
  • Det rådde samtidigt nästan total enighet om att en institution av vår storlek inte kan fungera bra utan att forskningen organiseras i ett antal underenheter som är större än forskargrupperna.
  • Det krävs att institutionen tar ett samlat ansvar för viss infrastruktur.
  • Ansvaret för de fakultetsfinansierade lärartjänsterna (eller fakultetsfinansierad del av tjänst) skall också placeras centralt. Endast på detta sätt kan vi bedriva en långsiktig personalplanering.
  • Ansvaret för den externfinansierade forskningen/anställningen skall däremot ligga på forskaren/forskargruppen/enheten.
  • Vi skall ha ett institutionsgemensamt grepp om forskarutbildningen och grundutbildningen – och enhetliga regler. Det senare betonades speciellt starkt av doktoranderna.

Från dessa utgångspunkter skissade vi idag på ett förslag till ”enhetsindelning” omfattande 4-6 enheter. Denna indelning baseras på ett mått av ”ämnesgemensskap” och gemensamt intresse av infrastruktur, liksom en bedömning av förutsättningar att det faktiskt skall fungera personellt och praktiskt. Mycket av aktiviteterna vid institutionen förväntas dock bedrivas oberoende av enhetsindelningen. Vi kommer nu att analysera underlag om bl a ekonomi och GU-engagemang för att kunna ta ställning till om de tilltänkta enheterna har realistiska förutsättningar att fungera.

Ett skriftligt förslag kommer att avlämnas till styrelsen inför styrelsemötet den 16 juni. Sedan är det upp till styrelsen att bestämma hur ytterligare synpunkter skall inhämtas från institutionens personal inför styrelsens beslut om den nya organisationen. Enligt planen skall beslutet tas i slutet av september och därmed kunna ligga till grund för budgetarbetet inför 2011.

För ledningsgruppen

Christer Löfstedt

maj 12, 2010

Inlägget postades i

Forskning Organisation Prefekt

Kommentarer

8 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg