Den 27 mars hade forskarutbildningsnämnden möte. Då diskuterades bland annat FUNs roll och sammansättning, BLAM -19, träffar med Biologiska doktorandrådet och fakulteten, visionsmötet och FU-kurser på institutionen.
Adam Niekrasz – new HR-administrator
My name is Adam Niekrasz and I have been hired as Human Resource administrator since April 2019.
I will be responsible for administration regarding new employments, prolongation of employments and hourly paid employees. Besides that I also administer health compensation and leave.
I spend my leisure time largely with my family. I have two lovely sons. They are three and six years old. Otherwise, I like to work out at Gerdahallen, read books and listen to podcasts. Going to concert is an activity that I appreciate as well as meeting friends for an afterwork.
Träffa Diskrimineringsombudsmannen
Olle Andersson Brynja, utredare på Diskrimineringsombudsmannen, kommer till Lunds universitet 29 maj kl 14.30-16.30 och berättar mer om diskrimineringsgrunderna och det som DO kallar aktiva åtgärder (det systematiska förebyggande arbetet mot diskriminering, SFAD) ur DO:s perspektiv.
Det bjuds på fika!
Arbetar du med SFAD i din verksamhet är du varmt välkommen att anmäla dig till träffen, allra senast 17 maj, på: jol@hr.lu.se
Det är begränsat med platser, så först till kvarn-principen gäller.
Publikrusning till Biologins dag
Aldrig har så många kommit till Biologins dag som i lördags. Redan innan vi öppnade klockan 12 stod folk utanför och väntade. Under hela eftermiddagen kom det (mer …)
Jämställdhetsgruppen tipsar: Artikelserie från Tellus
Som en respons på #metoo och #akademiuppropet har Lunds Universitet startat projektet Tellus, som undersöker sexuella trakasserier inom akademin. Som en del av projektet lanseras nu en artikelserie om sexuella trakasserier på Tellus blogg. Gå gärna in och läs!
Personal information in Lucat and Passport
It is important that the information published about you is correct with regard to phone number, room number, pick-up point, etc. Check your information on Staff pages that the information here is correct. If you need to change the details, you do so by logging into Lucat and changing the information on your business role. Instructions on how to do this can be found at our Helpdesk FAQ # 31.
Lund University also needs accurate contact information for those working at LU to be able to reach out with information in emergency situations via private email and SMS. This information is updated via Passport. The information here is only available to the security manager and central system administrators. If this information is entered and up to date, you can also use Passport to reset your Lucat password. More information on this can be found at Staff pages.
Dagordning för styrelsemötet den 10/4 -19
Den 10 april har institutionsstyrelsen möte. Följande står på dagordningen:
- Mötet öppnas
- Protokolljusterare utses
- Fastställande av dagordningen
- Föregående mötesprotokoll
- Adjungera studierektor för grundutbildningen till styrelsemöten
- Beslut FUNs mandatperioder och sammansättning (bilaga) Föredragande Emma Kritzberg
- Anhållan om att inrätta tillsvidareanställning:
- Forskare – Biodiversitet (bilaga)
- BUL – Molekylärbiologi (bilaga)
- BUL/UL – Bioinformatik (bilaga)
- Informationspunkter
- Arbetsordning och beslutsbefogenheter vid Biologiska institutionen
- Infrastrukturutredning (bilaga)
- Ombyggnationer och lokalplanering
- Övriga tjänstetillsättningar
- Nytt från fakultet och ledningsråd
- Eventuellt övrigt
Protokoll från styrelsemötet den 13/2 -19
Den 13 februari hade institutionsstyrelsen möte. Då diskuterades bland annat bokslutet, anställningsärenden, studierektor för forskarutbildningen, delegationsordningen, infrastrukturutredningen och den psykosociala skyddsronden.
Minutes from the BDR-meeting 26/3 -19
The Biology doctoral students council had a meeting on 26 March. Among other things they discussed BDR and its duties, the PhDs thoughts about their studies, course credits, available courses, teaching, welcoming new PhD students, stipend students, annual gatherings of PhD students, the mentor system and the movie/pizza event.
Unknown and known mitochondria in docent lecture
Today, Olivier Van Aken held his docent lecture “There and back again: the evolution of mitochondria”. Even if everybody in the (mer …)
Dagordning för GUNs möte den 29/3 -19
Den 29 mars klockan 13.15 har grundutbildningsnämnden möte i Stora konferensrummet. Följande står på dagordningen:
- Mötet öppnas
- Justeringsperson utses
- Fastställande av dagordningen
- Föregående mötes minnesanteckningar
- Meddelanden externt – fakulteten: Förslag ny fördelningsmodell för GU-medel (bifogas underlag, men kommer att förklaras kort av Jep A), Canvas info på gång.
- Meddelanden externt – andra utbildningar: Biomed, LTH, Miljöv
- Meddelanden internt: Ev får vi bidrag till sommarkurser för lärare, Ev försvinner tre grupprum, Biologins dag 27/4, Musikhjälpen-exkursion 23/5 mm.
- Aktuella ärenden
- Beslut om Examinatorer på kurser ht 2019 (kommer att sändas ut)
- Betyg UK-G eller UK-VG på kandidatexamensarbete, feedback från BÖÖL etc?
- Kursplaner: inga nya, men kopplat till pkt b) ovan: planering av kandidatexjobbskursplaner BIO/MOBK02 15 hp, samt BIO/MOBK12 30 hp.
- Diskussion: Ska vi sätta upp policy/regler för hantering av examensarbeten (snabb rapportering och attestering av halvtidsutvärdering och examination, tid mellan inlämnad slutversion och examination, tid innan feedback på reviderad version etc.)
- Information från studieråden
- Information från studievägledarna
- Information från koordinatorerna
- Kandidatprogram i biologi och mol biologi
- Masterprogram i biologi, mol biologi och bioinformatik
- Inkomna kursutvärderingar och kurssammanställningar: BIOR20 (bifogas)
- Övriga frågor
- Mötet avslutas
Protokoll från GUNs möte den 8/2 -19
Den 8 februari hade grundutbildningsnämnden möte. Då diskuterades bland annat GUN, Canvas, ny koordinator för biologiprogrammet, lärardag, utvärdering av kurser, riktlinjer för tilldelning och ersättning för examensarbeten, kursfordringar, kursplaner, betyg på kandidatexjobb, ansökningsstatistik, kursutvärderingar och kurssammanställningar. Läs mer i protokollet från mötet på vår interna webbplats (pdf; 420 kB; nytt fönster).
Kommentarer